Hos Kilkenny Youthreach er undervisningen anderledes med vilje.
Centeret er for unge mellem 15 og 20 år, som har forladt folkeskolen tidligt eller er i fare for at gøre det. For disse elever tilbyder Kilkenny Youthreach ikke bare en alternativ vej, men en reel ny chance.
Mange af eleverne kommer med en baggrund præget af ustabilt fremmøde, lav motivation og manglende tillid til skolen. At få dem til at engagere sig igen kræver struktur, synlighed og nye, positive vaner fra bunden. Her bliver fraværsregistrering ikke bare et tal, men et redskab til udvikling.
“Vi arbejder med unge, som ikke altid kan se værdien i bare at møde op,” forklarer Youthreach-koordinator Michelle Murphy.
Før Kilkenny tog Attender i brug, stod personalet over for flere udfordringer.
De ugentlige fremmødeprocenter skulle beregnes manuelt – en opgave, der stjal værdifuld undervisningstid. Eleverne havde ingen mulighed for at følge deres eget fremmøde i realtid, hvilket gjorde det svært at se sammenhængen mellem indsats og resultat. Og de rapporter, som skulle udarbejdes til ledelse og vejledere hver uge, krævede en stor administrativ indsats.
“De har brug for at mærke, at deres indsats tæller – og de har brug for værktøjer, der gør det nemmere at tage ansvar.”
Michelle Murphy, Youthreach-koordinator ved Kilkenny Youthreach,
Michelle og hendes team ledte efter en løsning, der kunne forenkle arbejdet – og samtidig engagere eleverne.
Attender skilte sig ud med sin brugervenlighed og sin integration i Microsoft Teams, som Kilkenny i forvejen brugte som digitalt læringsmiljø. Med Attender kunne personalet registrere fremmøde direkte i det system, de allerede arbejdede i. For eleverne blev fremmødedataene både visuelle, tilgængelige og aktuelle.
De indbyggede gamification-funktioner gav eleverne ekstra motivation – ikke som en gimmick, men som en konkret måde at følge deres udvikling og anerkende deres indsats på.
“Eleverne føler mere ejerskab nu. De kan se deres procent, følge deres udvikling og opleve effekten af at holde fast,” siger Michelle.
Et af Kilkennys vigtigste behov var at kunne reagere hurtigt, når en elev begyndte at miste motivationen. Deres vejledere og lærere var afhængige af ugentlige overblik til at opdage og følge op på bekymrende mønstre.
Attender imødekom behovet med en skræddersyet Excel-rapport, tilpasset Kilkennys interne processer. Hvor data før skulle samles og formateres manuelt, kunne personalet nu hente nøjagtige rapporter på få minutter og bruge tiden på eleverne i stedet.
“Vi er forpligtet til at sende ugentlige fremmøderegistreringer, og Attender gjorde det nemt at downloade og videregive præcise oplysninger,” fortæller Michelle. “Det har reduceret den tid, vores undervisere skal bruge på den del af arbejdet.”
Men værdien handlede ikke kun om effektivitet. Med bedre data og hurtigere arbejdsgange kunne teamet sætte tidligere ind og bruge mere tid på de elever, der havde mest brug for støtte.
Den største forandring ifølge Michelle, er den tid, som underviserne har fået tilbage.
Når det administrative pres mindskes, kan lærerne fokusere på det, der virkelig betyder noget: relationer, læring og elevernes personlige udvikling.
Samtidig har det visuelle og lettilgængelige fremmødedata gjort eleverne mere bevidste om deres mønstre – og mere motiverede for at ændre dem.
“Attender er et fantastisk værktøj for alle skoler, der kæmper med at synliggøre betydningen af fremmøde over for eleverne,” siger Michelle.
“Det er nemt at bruge – både for personale og elever – og gamification-funktionerne bidrager positivt til at engagere eleverne i at forbedre deres fremmøde.”
Kilkenny Youthreach arbejder med en gruppe unge, der er særligt sårbare. Men Michelle ser potentiale i mange andre undervisningsmiljøer – især dem, hvor fremmøde, motivation og genengagement er i fokus.
“Youthreach- og Community Training-centre kan få stor værdi ud af at bruge Attender og hjælpe deres udsatte målgrupper med at forbedre fremmøde og engagement,” siger hun. “Attender har også enormt potentiale i fremmøde-fokuserede programmer som LCA i almindelige skoler. DEIS-skoler bør især interessere sig for det elevvenlige og indbydende interface – og ikke mindst for gamification-delen.”
Kilkenny Youthreach har ikke bare fundet et værktøj til registrering. Med Attender har de fundet en måde at forbinde data med handling – og givet eleverne en oplevelse af, at det gør en forskel at møde op.